Jussi Nokelainen hakee Himokselta vauhtia! – Himos Winter Trail

Jussi Nokelainen hakee Himokselta vauhtia!

Vuoden 2016 NUTS Pallas-Hettan 55km:n voittaja Inov-8 Mud Racing Teamin Jussi Nokelainen on keskittynyt tällä kaudella Skyrunning-liiton (vanhin ja suurin polku- ja vuorijuoksun lajiliitto) ultramatkojen maailmancup-kiertueelle, jonka tiimoilta Nokelainen kilpailee Espanjassa ja Ranskassa.

Sopivana harjoituskisana päätähtäimien välillä Jussi Nokelainen osallistuu Himos Trailiin, jonka Extreme matka 24,4km/840m on ultrajuoksun erikoismiehelle lajinomainen pikamatkan vauhtiharjoitus. Himos Trail jututti Nokelaista täyspitkässä haastattelussa kauden kilpailuista ja polkujuoksuharjoittelusta.

KAUSI 2017

Kotimaan polkujuoksujen kärkisijoihin (mm. Vaarojen Maratonin entisen reittiennätyksen alitus vuonna 2015 Henri Ansion perässä) tottunut Jussi Nokelainen on suunnannut katseita yhä enemmän ulkomaisiin polku- ja vuorijuoksuihin.

– Kauden avausosakilpailu juostiin osaltani jo toukokuun alussa La Palman saarella, jossa n. 70 kilometrin ja 4300 nousumetrin reitillä jäin liian hitaan alkuvauhdin myötä vasta sijalle 41. Tavoitteenani kaikissa tämän vuoden kisoissani on sijoittua 20 parhaan joukkoon, joka näin kovatasoisissa kansainvälisissä kilpailuissa vaatii erittäin hyvin onnistunutta suoritusta.

Seuraavassa kilpailussa heinäkuun 8. päivä Ranskan Alpeilla Nokelaisen tavoitteet olivat jo realismia. Val D’Iseressä juostussa High Trail Vanoise -kilpailussa 70 kilometrin mittaiselle reitille kertyi vertikaalisuuntaista nousua n. 5300 metriä. Varsin mehevän noususumman lisäksi omat haasteensa kisaan toi korkea ilmanala; reitin matalin piste oli yli 1800 metriä ja korkein piste lähes 3800 metriä merenpinnan yläpuolella!

– Kauden päättää Kataloniassa, Pyreneiden vuoristossa syyskuussa kilpailtava Ultra Pirineu (110 km, 6800 metriä vertikaalinousua) -kilpailu.

URAN PARAS JA RANKIN KISA
Vuoden 2016 NUTS Pallas-Hetta voittajan kokemus ulkomaan kilpailuista on vielä niukanlainen. Toistaiseksi Inov-8 Mud Racing Teamin miehen onnistunein suoritus löytyy vuoden 2016 Vibram Hong Kong 100 kilometrin kilpailusta, jossa irtosi kymmenes sija. Kyseessähän oli Ultra Trail World Tourin (polkujuoksun ultramatkojen ”maailmancup”) avausosakilpailu, jossa 100 kilometrin reitillä vertikaalisuuntaista nousua kertyi yhteensä n. 4500 metriä.

– Rankin juoksemani kisa on vuoden 2014 Trans Gran Canaria (125 km, 7500m nousua), johon osallistuin ilman aiempaa vuorijuoksukokemusta ja vasta kolmisen vuotta juoksua harrastettuani. Matkaan kului itseltäni aikaa lähes 20 tuntia ja kisapäivänä yli 30 asteen lukemiin lämpötilan kohottanut paahtava aurinko teki etenkin matkan loppuvaiheista melkoista tuskien taivalta!

VAHVUUDET
Himoksessakin muutamilla etapeilla eteen tulevat vaativat alamäkiosuudet kuuluvat Nokelaisen vahvuuksiin.

– Pidän suurimpana vahvuutenani alamäkijuoksua. Erityisesti kivikkoiset tai muutoin vaikeakulkuiset (lajitermein ”tekniset”) alamäet sujuvat itseltäni usein monia kilpakumppaneita vauhdikkaammin.

HARJOITTELU
Harjoittelun suhteen Nokelainen ei noudata kovinkaan tarkkaa harjoitussuunnitelmaa, vaan harjoitusviikkot rakentuvat pitkälti kulloisenkin fiiliksen mukaan.

– Pyrin kuitenkin harjoittelussani huomioimaan muutamien edeltävien ja tulevien viikkojen fyysisen (ja psyykkisenkin!) kokonaiskuormitukseni siten, että riittävälle palautumiselle jäisi varmasti aikaa. Pyrin rytmittämään harjoitteluani tekemällä 3 perättäistä reipasta harjoitusviikkoa ja pitämällä niiden jälkeen yhden kevyemmän palautteluviikon.

Kovan harjoitusjakson aikana Nokelaisen normaali harjoitusviikko sisältää noin 15-20 tuntia harjoittelua, josta juoksua on noin 80-90%. Kilometrimäärissä tämä tarkoittaa tyypillisesti n.140 – 200 km/vko, harjoitusmaastosta ja ylämäkitreenin määrästä riippuen.

– Pyrin juoksemaan lähes kaikki harjoitukseni joko poluilla tai hiekkateillä. Tavallisesti pyrin sisällyttämään treeniviikkooni ainakin yhden reipasvauhtisemman n. 15-25 km:n mittaisen lenkin, yhden pitkän (n.35-45 km) kevytvauhtisen lenkin sekä yhden vähintään 1000 metriä vertikaalinousua sisältävän mäkiharjoituksen. Juoksun lisäksi pyrin tekemään kevyttä kuntopiiriharjoittelua vähintään 1-2 kertaa viikossa.

Nokelaisen kuormittavin yksittäinen vakioharjoitus on useimmiten loppua kohden hieman kiihtyvävauhtisena juostu n. 20-25 kilometrin mittainen tempojuoksu.

HIMOS ON TUTTU

Jämsässä työskentelevä polkutykki himos kesälläkäyttää 130m korkeuseron sisältävää Himosvuorta usein harjoituspaikkanaan.

– Himoksessa käyn etenkin kesäisin tekemässä pitkähköjä (25 – 50 km) mäkiharjoituksia, jolloin juoksen pääasiassa ylös-alas rinteissä olevia huoltoteitä. Erityisesti Länsi- ja Luoteisväylien siirtymäreitit ovat tulleet näiden treenien aikana tutuiksi!

Talvisin Nokelainen käy aikataulujen ja olosuhteiden salliessa välillä myös hiihtämässä ns. ski mountaineering -suksilla ylös alas Himoksen rinteitä ilta-aikaan rinteiden sulkeuduttua.

– Harrastan ski mountaineering -vuorihiihtoa varsin satunnaisesti talvi-aikaan, lähinnä juoksuharjoitteluani tukevana harjoitusmuotona, mutta olen myös satunnaisesti kilpaillutkin tässä Suomessa vielä varsin tuntemattomassa lajissa: voitimme tiimikaverini Joonas Kortelaisen kanssa tänä vuonna Pohjoismaiden suurimman vuorihiihdon joukkuekilpailun Kebnekaise Classicin, joka oli samalla myös lajin Ruotsin mestaruuskilpailu!

ENTÄ MILLAINEN MIES VOITTAA HIMOS EXTREMEN

– Veikkaan, että Himos Extremessä parhaiten tulevat pärjäämään alle maratonin mittaisilla matkoilla kilpailevat, maastossa ja poluilla juoksemaan tottuneet urheilijat. Käytännössä tämä tarkoittanee suunnistajia ja lyhyisiin polkujuoksukilpailuihin harjoittelussaan keskittyviä polkujuoksijoita.

Himos Trail kiittää Jussi Nokelaista haastattelusta ja seuraa mielenkiinnolla Nokelaisen otteita Himos Extremessä – mutta erityisesti kauden ulkomaisissa ultramatkojen pääkilpailuissa!